Trochę o reklamie w sieci

Postacie, jakie przebierać może reklama w internecie, są bardzo różnorodne. Jedną z nich jest np. tzw. display, czyli reklama graficzna. Nalezą do niej znane wszystkim banery reklamowe, billboardy, boxy, buttony, skyscrapery, ale także tapety reklamowe. Mówi się o nich, gdy tło strony jest jednocześnie reklamą, gdyż wypełnione jest np. logo jakiejś firmy, pop-upy i pop-undery (czyli nowe okna, które otwierają się po kliknięciu w jakiś odnośnik. Reklamą graficzną są również umieszczane w banerach filmiki i animacje promocyjne (tzw. reklamy video). Innym rodzajem reklam internetowych jest też tzw. e-mail marketing, czyli oferty wysyłane drogą mailową (głównie do osób, które subskrybują jakiś newsletter, czyli wcześniej wyraziły chęć na otrzymywanie tego typu wiadomości).

 

Istnieje również marketing partnerski, do którego należą tzw. programy partnerskie. Polegają one na tym, iż na małych, głównie prywatnych stronach internetowych, np. blogach, administratorzy umieszczają banery reklamowe np. sklepów internetowych. Jeśli ktoś, będąc na ich stronie, kliknie w jakiś baner (lub np. dokona też w danym sklepie zakupu, zapisze się do newslettera, uzupełni ankietę, w zależności od konkretnej umowy zawartej między właścicielem strony, a reklamodawcą), otrzymują oni prowizję. Marketing partnerski jest rozwiązaniem o tyle ciekawym, że nie tylko obniża koszty kupna (czy wynajęcia) przestrzeni reklamowej przez reklamodawców, ale i pozwala na generowanie dodatkowych dochodów osobom, które owe reklamy na swych stronach zamieszczają. Tego typu promocja stron jest więc opłacalna dla jednych i drugich. Kolejnym rodzajem marketingu internetowego jest remarketing. Polega on na tzw. targetowaniu reklam, które odbywa się na podstawie zebranych danych dotyczących działań jakiegoś internauty w sieci. Wyjaśniając to: jeśli ktoś odwiedza wiele stron i sklepów z żywnością dietetyczną, suplementami na odchudzanie, sprzętem do ćwiczeń, pokazywać będą mu się reklamy tego typu produktów.

Istnieje również reklama semantyczna, w której to tematyka stron jest identyfikowana i klasyfikowana na podstawie wykorzystywanej w publikowanych na niej tekstach terminologii, po czym zamieszczane są tam związane z jej przedmiotem banery reklamowe. Reklama semantyczna przypomina więc w pewnym sensie zabiegi remarketingowe, gdyż również targetuje reklamy, z tą tylko różnicą, że nie na podstawie aktywności jakiegoś użytkownika Internetu, ale treści stron internetowych. Jak widać, reklama w internecie niejedno ma imię.

Materiał powstał dzięki współpracy z blogiem Portale Mobinet.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *