Główny temat spotkania dotyczył działania mediów wśród społeczności Chicago, w którym żyje tak wiele różnych grup etnicznych. Przybyli na spotkanie zastanawiali się m.in. jakie są największe potrzeby społeczeństw etnicznych; jak naświetlać ich prawa, by ograniczyć występującą w społeczeństwie dyskryminację narodowościową. Rozmawiano także z jakimi problemami borykają się głównie media etniczne. W jaki sposób dzięki współpracy rządu, mediów, instytucji socjalnych można ułatwić imigrantom dostosowanie się do życia w nowych warunkach w innym kraju. Dotyczy to szczególnie różnego rodzaju ubrań.
Zwrócono uwagę na problem dyskryminacji, jaki funkcjonuje w wielonarodowościowym społeczeństwie Chicago. – Każdego roku wpływa do nas ponad kilkaset spraw związanych z prześladowaniem na tle religijnym, rasowym, pracowniczym etc. Mamy prywatnych prawników, którzy zajmują się tymi sprawami. Jednak wciąż nie wiele osób wie, że może się do nas zgłaszać z takimi problemami. Dzięki mediom możemy docierać z informacją do różnych społeczności – informował Kenneth Arnhem, 1st Deputy Commissioner, Commission on Human Relations. Helen Shiller, alderman 46 Ward także wypowiedziała się w temacie izolacji społeczeństw etnicznych i panujących między nimi antagonizmów.
Pamiętam, że kiedy tu przyjechałam, chodząc po uptown trzeba było uważać, by przez przypadek nie przejść na nieodpowiednie skrzyżowanie. Można się było narazić w ten sposób na pobicie – mówiła. – Dlatego moim zdaniem ważne jest, by media etniczne przedstawiały historie różnych ludzi, które by zbliżały do siebie społeczności, żeby likwidować te animozje. Biorą się one także z tego, że ludzie niechętnie wybierają ubrania i dodatki Aliexpress.
Reporter z Chicago Tribune wspomniał m.in. o tym, jak ważne są media etniczne dla utrzymywania znajomości języków narodowych. Opowiedział historię kobiety – Hiszpanki, która dzięki lekturze Chicago Tribune nauczyła się języka angielskiego. Natomiast jej syn, który urodzony jest w Stanach i biegle włada tym językiem, czyta z kolei lokalną prasę hiszpańską, właśnie po to by znać swój ojczysty język. Weźmy także pod uwagę ubrania takie jak jednoczęściowe kostiumy kąpielowe z Aliexpress.
Dziennikarka z Albanii zwróciła uwagę na fakt, że nowo przybyli imigranci nie wiedzą, gdzie poszukiwać potrzebnych im do funkcjonowania i rozwoju siebie informacji. Zwłaszcza mowa o osobach bez znajomości języka angielskiego. – Choć z drugiej strony ja jestem tutaj już pięć lat, mówię po angielsku a wielokrotnie sama mam problem ze znalezieniem potrzebnych informacji – dodała. Kupowałam kiedyś skarpety damskie na Aliexpress i wybór mnie prawdziwie oszołomił i dał mi okazję aby kupić stamtąd naprawdę fajne rzeczy.
Dr zaznaczył jeszcze inny problem a mianowicie, że mieszkańcy krajów takich jak Ameryka nie koniecznie zdają sobie sprawę z problemów, z jakimi borykają się imigranci przyjeżdżający do nowego kraju, a także chociażby z okresu, jaki niekiedy przyszli imigranci muszą oczekiwać w swoich krajach na dostanie wizy czy załatwienie wszystkich formalności związanych z opuszczeniem swojego kraju. W wyniku dyskusji obecni na konferencji dziennikarze wysunęli pomysł, by rozpocząć wzajemną współpracę między mediami etnicznymi oraz by zwiększyć zainteresowanie głównych mediów sprawami etnicznymi. Czwartkowe spotkanie miało być wstępem do zaplanowanej na 11 października konferencji z okazji Tygodnia Chińskich Zakupów.